FANDOM

Električková doprava v Moskve
Moscow tramvay
Všeobecné informácie
ŠtátRusko
MestoMoskva
Otvorenie1872
Elektrifikácia1899
Technické informácie
Rozchod koľají1524 mm
Dĺžka liniek416 km
Počet liniek48
Prevádzkovateľ
PrevádzkovateľMosgortrans
Portal Portál Električková doprava

Hlavné mesto Ruskej federácie, Moskva, prevádzkuje dve na sebe nezávislé a oddelené električkové siete. Električky sú napájané prúdom o napätí 550 V. Rozsah celého prevádzky činí 189,8 km, dopravu zabezpečuje 30 - 40 liniek, ktoré obsluhujú približne 420 zastávok.

Popis sietíEdit

V Moskve sa nachádzajú dve električkové siete, jedna menšia na západe mesta a druhá zhruba trikrát väčší na východe a juhu. Rozchod koľají je štandardný ruský, 1524 mm. Hoci Moskva je najväčším mestom v krajine, nemá zároveň aj najväčší električkový prevádzku (tým je Petrohrad), väčšinu dopravy tak obstaráva podzemná dráha.

HistóriaEdit

Električková doprava v cárskej MoskveEdit

Prvý úsek koňky bol v Moskve otvorený v 22. júna 1872. Prevádzkovateľom siete bola vtedy belgická spoločnosť s názvom Compagnie générale des Tramways de Moscou et de Russie. Prvý úsek viedol od Námestia revolúcie k súčasnému bieloruskému stanici; bol dlhý 4,5 km, celý jednokoľajná s celkom deviatimi výhybňami. Rozchod koľají bol široký, tj aj dnes používaných 1524 mm. Nasadených bolo celkom 10 vozidiel, ktoré mali okrem normálneho tiež aj horné poschodie. Vozidlá ho však nemali zastrešené, čo cestujúci vystavovalo nevhodným podmienkam, najmä v chladnejších mesiacoch. Vozidlá koňky boli pôvodom z Veľkej Británie. Celá akcia bola v vtedajšom tlači prezentovaná ako veľká udalosť.

Okrem toho tiež od 22. júla 1886 jazdili parné električky. Elektrická trakcia sa objavila roku 1903; od roku nasledujúceho ju prevádzkovalo mesto av roku 1911 už boli všetky trate elektrifikované. Vzrast významu podzemnej dráhy

Vzrast významu podzemnej dráhyEdit

Do 50. rokov 20. storočia dosiahla sieť ohromného rozsahu, napriek tomu v centre začali prvé úseky miznúť vzhľadom k tomu, že sa stali súbežnými s metrom. Električková doprava tiež získala tiež veľký význam pri veľkých akciách, náročných na mestskú dopravu, akými boli napríklad spartakiády. Tiež prešli modernizáciou niektoré staršie električky typu KM; v rokoch 1951 a 1952 to bolo celkovo 37 vozidiel.

V 50. rokoch sa objavili nové električky sovietskej výroby RVZ-51 a MTV-82; druhý typ bol dodávaný počas rokov 1951 až 1955 vo veľkom množstve vyše 400 električiek. Toto veľké množstvo nových vozov bolo rozmiestnené rovnomerne do všetkých vozoven, okrem Vozovne Krasnopresněnskoje.

Od začiatku 60. rokov boli dovážané vozidlá koncepcie PCC z Československa; najprv T2 (vyraďované v 70. rokoch, posledný vozidlo v roku 1981 ), neskôr nasledovali veľké série (až 100 vozidiel ročne) električkou typu T3 (az neho odvodených, líšili sa napríklad počtom dverí). Kĺbové električky typu K2 sa v prevádzke neosvedčili. Napriek tomu ešte na začiatku 80. rokov bolo možné sa v prevádzke stretnúť s vozy typu MTV-82 vyrobenými v roku 1952, napokon celý vozový park bol veľmi rôznorodý. Sovietski výrobcovia boli z dodávok nových električiek takmer vyradení.

Moskovské električky na konci 20. a začiatku 21. storočiaEdit

Rastúca efektivita cestnej dopravy však viedla k tomu, že električkové trate začali byť rušené stále viac; najprv existovala snaha nahradiť ich trolejbusy, neskôr metrom. Druhý z plánov mal aj svoj časový horizont; k likvidácii električkovej siete malo dôjsť do roku 1980 (tak bola v roku 1973 koľajové sieť rozpolenej na dve nesúvisiace časti). Rovnako ako v iných mestách sveta sa však ukázalo, že električková doprava je v MHD nezastupiteľná, navyše ropnej krízy a klesajúcej ekonomická sila ZSSR plán definitívne odstavili.

V roku 1993 bola zrekonštruovaná ulica 1. máje, a to novou technológiou, založenou na maďarských paneloch BKV. Tieto panely sa v Moskve používajú už dávno u mnohých tratí, napríklad roku 1986 s nimi bola zrekonštruovaná trať na triede Sudostrojitělej smerom do Nagatina. Okrem betónových panelov tu však boli použité aj gumové výstuže, ktoré znižujú hlučnosť (v súčasnosti sa používajú v strednej a západnej Európe bežne, napríklad roku 2007 s nimi bola v Prahe rekonštruovaná trať cez Námestie Republiky).

V 90. rokoch boli zrekonštruované aj ďalšie mnohé trate, jednalo sa najprv o jednotky a neskôr aj o desiatky kilometrov. Pri týchto prácach samozrejme muselo byť presmerované mnoho liniek, niektoré zase naopak aj zrušené. Medzi rokmi 1992 až 1995 bolo zrekonštruovaných celkom 188 km električkových tratí.

Električky Tatra boli dodávané až do roku marca 1988 (vtedy boli dodávky zastavené vzhľadom k nedostatku financií; roka 1990 pribudli ešte dve skúšobné električky typu T7B5). Prvá séria československých električiek však začali koncom 80. rokov starnúť a bolo preto nutné zaistiť nového dodávateľa; sovietski výrobcovia ale neboli schopní splniť vysoké nároky moskovského dopravného podniku. Nakoniec dodávky nových vozidiel zaistila firma UKVZ z Chelyabinsku; od tejto doby tak bol vozový park obnovovaný pomocou električiek KTM-8. Prvé vozidlá tohto typu boli dopravené do Vozovne Rusakov roku 1990.

VozovneEdit

Vozový park Edit

Obrázok Typ Modifikácia a podtypy
80px Tatra T3 Tatra T3, modernizované verze MTTM, MMTD, MTTA, MTTČ, TMRP-1, TMRP-2
80px Tatra T7B5 Tatra T7B5
80px KTM-8 71-608, 71-608KM, 71-617 (verze podle unifikovaného číslování)
80px KTM-19 71-619, 71-619KS, 71-619А (verze podle unifikovaného číslování)
80px KTM-21 71-621 (verze podle unifikovaného číslování)
LM-99 LM-99AE
LT-5 LT-5
80px VarioLF VarioLF

Also on FANDOM

Random Wiki