FANDOM

Električková doprava v Elblągu
PESA 121N Elblag.JPG
Všeobecné informácie
ŠtátPoľsko
MestoElbląg
Otvorenie1895
Technické informácie
Rozchod koľají1000 mm
Dĺžka liniek32 km
Počet liniek5
Prevádzkovateľ
PrevádzkovateľZKM Elbląg
Portal Portál Električková doprava

V severopoľskom meste Elblągu je v prevádzke električková doprava. Na električkovej sieti s dĺžkou približne 18,4 km jazdí dnes päť pravidelných liniek v celkovej dĺžke 32 km. Električková sieť je úzkorozchodná, rozchod koľají je 1000 mm.

HistóriaEdit

V Elblągu začali jazdiť električky v roku 1895. V tomto roku boli sprevádzkované prvé dve linky elektrických električiek, ktoré spájali mestské štvrte so stredom mesta. V nasledujúcich rokoch sa električková doprava rozvíjala, zastavila ju až druhá svetová vojna, respektíve jej koniec, kedy bolo kobercovým bombardovaním spojencov zničených 60% mesta.

Po skončení bojov v roku 1945 boli znovuzprovozněny tri linky o dĺžke 15 km. V 60. rokoch 20. storočia bolo v Elblągu, podobne ako v mnohých iných, nielen poľských mestách, rozhodnuté o likvidácii električkovej dopravy a jej nahradenie dopravou autobusovou. Ropná kríza v 70. rokoch však tieto plány prekazila. Ešte predtým bola ale zrušená električková trať do Sadyba o dĺžke 2 km. Prvé predĺženie po mnohých rokoch nastalo v roku 1986, kedy bola sprevádzkovaná nová, približne 1,5 km dlhá trať do sídliska Zawada na severe mesta. Ďalšie predĺženie na seba nechalo čakať ďalších 16 rokov. V roku 2002 bola uvedená do prevádzky ďalšie trať do Zawady (tentoraz po ulici Płk. Dąbka), ktorá umožňuje rýchlejšie a kvalitnejšie spojenie sídliska s centrom mesta. Zatiaľ posledný nový úsek bol sprevádzkovaný na konci roka 2006, kedy začali električky jazdiť z konečnej Ogólne (tá bola zrušená) do novej slučky Ogólne / Broniewskiego. V blízkej budúcnosti (do roku 2013) sa plánuje postaviť ďalších 15 km nových tratí.

Zaujímavosťou je, že sa v meste zatiaľ hojne vyskytujú jednokoľajové úseky s výhybňami. Nové trate sa však už stavia ako dvojkoľajnej a staré sa zkapacitňují pridaním druhej koľaje.

Vozový parkEdit

V súčasnej dobe je v prevádzke približne 26 električiek nasledujúcich typov:

Also on FANDOM

Random Wiki